.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تشکیل استان جدید در غرب مازندران/رویای سودجویان یا دغدغه خدمتگزاران ؟!
کورش غفاری چراتی
تشکیل استان جدید در غرب مازندران/رویای سودجویان یا دغدغه خدمتگزاران ؟!

استان مازندران با قدمت 11 هزار ساله سکونت و تمدن هم اینک بخش کوچکی از طبرستان بزرگ است که در سیر تحول تاریخی به دلایل گوناگون تجزیه شده و به گسترده کنونی رسیده است. مازندران بی گمان سرزمین یکدلی و یکرنگی است که فارغ از هر گونه تمایزات زبانی، قومی و قبیله ای مأمن اقوامی از ترک، کرد، ترکمن، سمنانی، شهمیرزادی و گیلانی وبسیاری از گونه های نژاد آریایی است که در این نگین سبز مأوا گزیده اند. نگاهی به سابقه تاریخی و پیشینه قومیت در مازندران بوضوح نشان می دهد که همه گروه های قومی مستقر در این خطه رویایی سالهای سال است که در پرتو مودتی تحسین برانگیز به زندگی در کنار هم عادت کرده اند و کمترین خدشه ای بر احساسات مشترک آنها وارد نیست.
با این وجود متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل نه چندان منطقی عده ای کوشیده اند با تجزیه این کمپلکس زیبا و همگون به ایده هایی دست یابند که هیچ گونه دلیل روشنی بر آن مترتب نیست.
انتزاع بخش عظیمی از مازندران که امروزه بعنوان استان گلستان قلمداد می شود حکایتی از این دست می باشد که کند و کاو در ماهیت و چرایی این مهم مجالی دراز می طلبد که از حوصله این مقال بیرون است.
با این حال باید گفت: اگرچه منفک نمودن گلستان از مازندران به گمان طراحان چنین ایده ای تنها با هدف تسهیل خدمت رسانی و توجه به الزامات قومی و قبیله ای و ویژگی های دموگرافیکی صورت پذیرفته اما واقعیت آن است که این انتزاع به مذاق بسیاری از مازندرانی های اصیل خوش نیامد. با این وجود گلستان با سعه صدر و نگاه مثبت مسوولان و مردم مازندران بعنوان استانی جدید و کماکان با ویژگی های مشترک در جوار شرقی مازندران قد علم کرد و همین رویداد تلنگری شد برای برخی چهره های نواحی غرب مازندران که با توسل به شعار خدمت رسانی، سودای تشکیل استانی جدید در آن خطه را برنامه ریزی نمایند.
با عنایت به چنین نگاهی که ریشه در اندیشه های سودجویانه برخی اشخاص دارد متاسفانه این روزها نیز شاهدیم که بعضی از چهره های سیاسی آن سامان که بی تردید تقویت وحدت، همدلی و تلاش جمعی برای ساختن مازندرانی آبادتر را بردوش دارند. بی توجه به همه مسوولیت های خود وحساسیت های موجود، رویای تشکیل استانی جدید را به منظور انتزاع بخش غربی مازندران زمزمه می کنند و آن را یگانه مطالبه و خواسته مردم غرب استان می دانند!
در حالی که به اعتقاد کارشناسان تقسیم یک استان فراتر از تمهید امکانات رفاهی، مستلزم ایجاد ضرورت هایی است که براساس قانون تقسیمات کشوری و با عنایت به ویژگی های امنیتی و سا ختار جمعیتی منطقه اجرا می شود که غرب مازندران فاقد این ضرورت هاست.

حقیقت غیر قابل انکار آن است که آنچه امروزه بعنوان بهانه و دستاویزی برای طرح تشکیل استان جدید در غرب مازندران مطرح گردیده تفکر اشخاصی است که بی توجه به همه ویژگی های مشترک و بنیادین مازندران می کوشند در جهت استیفای منافع شخصی خود عمل نمایند که در این میان نقش کسانی که رسالت خطیر نمایندگی مردم فهیم و هوشمند غرب استان را در خانه ملت بر دوش دارند و همچنین تکرار این ایده های غیر بهینه از سوی صاحبان برخی تریبون ها قابل تامل است.

بی تردید سوال اساسی از این افراد آن است که اگر وجود تمایزات قومی و منطقه ای بهانه و دغدغه شما برای تشکیل استانی در غرب مازندران است چگونه استان های پهناور در نواحی مرکزی کشور علی رغم همه تقاوت ها و تمایزات زبانی و قومی و قبیله ای با کمترین تنش و اظهارات مایوس کننده و اقدامات غیر بهینه به روزگاری پررونق دست یافته اند؟ چرا در خطه مازندران هر روز گروهی بجای کار هدفمند و توسعه گرا، ساز جدایی و انتزاع را کوک می کنند؟ و آیا تئوری تشکیل استانی جدید در غرب مازندران مطالبه مهم ساکنان آن سامان است یا رویای کسانی که تحقق این رویداد را به منزله تضمین منافع خود فرض کرده اند؟ به هر تقدیر، روی دیگر سخن با مقامات، سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی استان است که چرا به گونه ای اقدام می نمایند که شائبه کم توجهی و اهتمام کمتر مسوولان به منطقه غرب مازندران را در اذهان تقویت می کنند؟ چرا به مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی ساکنان غرب استان توجه اساسی نمی نمایند و زمینه را برای شکل گیری دیدگاه هایی این چنین غیر اصولی فراهم می کنند؟
پایان سخن آنکه: تقسیم استان کوچک شده مازندران به هیچ رو به صلاح و مصلحت هیچ گروه و قبیله ای از ساکنان فهیم، صبور و هوشمند این استان در غرب و شرق و مرکز نیست. در مجالی دیگر باز هم این مسئله را نقد خواهیم کرد.

كورش غفاري چراتي


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

خبرنگار 28 مهر 1389
سلام آقا کوروش غرب مازندران گویش خاص خود را دارد و صداوسیما ومدیران استانی هم توجه ندارن از دست همه خسته شدیم یک ماه میهمان ما باش هفته ای 2بار برو ساری برگرد بعد افاضه بفرمایید تاحالا کجا بودی خوش تیپ
مهدي ازقائم شهر 28 مهر 1389
ازنويسنده محترم تشكر ميكنم ومنتظر مقاله بعدي هستم بسيار نافذ وبجا بود اميدوارم پروژه كوچك سازي استان مازندران هرچه سريعتر متوقف شود چراكه كوچك هميشه زيبانيست .به اميد ديار
نا شناس 28 مهر 1389
آقاي غفاري مقاله شما بسيار بجا بود اميدوارم مسولان استاني بخصوص استاندار مازندران مقاله شمارامطالعه كند وباشجاعت نظر خودرا پيرامون اين مقاله بانام خودش درهمين سايت بيان كند!؟آقاي غفاري مردم مازندران به شما مديون هستند سالهاست كه شما شجاعانه درموقعيت هاي مختلف ازوحدت ويكپارچگي استان مازندران دفاع مي كنيدمقالات ديگر شما رادر روزنامه بشير مطالعه كردم راستي بدون شما روزنامه بشير جذابيت قبلي رانداره .
امید 29 مهر 1389
از اقای غفاری وهمه دوستانی که در این خصوص دغدغه دارند که انصافا بجاست متشکرم ، واما با همه صحبت هایی که بطور پراکنده هر از گاهی در نشریات محلی منتشر میشود وبعضا برخی مسئولان به این مسائل دامن میزنند باید اذعان کنیم که از عوامل احساس جدایی ویا نادیده شدن فاصله از مرکز استان است ولا غیر ، دولت مردان نیز برای حل این معضل چاره ای اندیشیدند که باید برای عملیاتی کردن آن گام برداشت . اینکه بخواهیم برای حل هر مشکلی با اولین فکری که به ذهنمان میرسد دنباله همان فکر را بگیریم کار ساز نیست ، میخواهم فکرتون رو آزاد کنید جدای از همه خواسته ها ، تعصبات وقوم گرایی بیاییم آزادانه وبی طرفانه به قضاوت بنشینیم ، مازندران از دیرباز به عنوان سکونتگاه مردمان غیور وبا صلابت معروف بود همچنانکه در شاهنامه بدان اشاره شده است ، همچنانکه پهلوانان ومردان این دیار نشان داده اند وهمچنانکه هنوز روستاییان ومردمان کوهستان این دیار به این غیرت شهره اند ، اما چه شده شهرنشینان بر طبل جدایی میزنند وناخواسته برخی افراد براین امر صحه میگذارند . بنده سالیان متمادی است در استانداریهای یکی از استانهای مجاور که به آب وخاک این دیار نیز چشم دوخته واز خوان بی دریغ مازندرانی ها ارتزاق میکند مشغول خدمتم ، وشاهد کرنش های مدیران مازندرانی در مقابل خواسته های استان مجاور در طول سالیان گذشته وحتی در حال حاضر نیز هستم ، عزیزان بنده تنها به عنوان یک کارشناس هر چه فریاد بود زدم بارها به دوستان از طرق مختلف گوشزد کردم منابع مازندران را به یغما میبرند ، آب استان و نقاط بکر ودیدنی استان در مناطق کوهستانی از سوی استانهای مجاور مورد تعرض واقع میشود تا کی سکوت ؟ تا کی بیخیالی وتا کی بی عرضگی ؟ واقعا متأسفم این کلمات را از زبان جاری میکنم ، در استانی زندگی میکنیم که دیگران برنامه توسعه اش را مینویسند ومردمان این دیار نیز در جهل و بی خبری ناخواسته به به وچه چه میزنند ومدیران این دیار سودای زرق وبرق زندگی دنیایی را در سر می پرورانند . آیا باز هم کوچکتر از این چیزی سراغ دارید عزیزان ؟ آیا این همه چپاول ودست اندازی که از سوی مجاورین به این استان شده بس نیست ؟ عزیزان راز ورمز قدرت در یگانگی واتحاد است ، در کنار گذاشتن اختلافات و باز کردن چشم به اطراف است ، بنده توصیه میکنم حتی با گیلانی ها وگلستانی ها در رسیدن به خواسته های مشترک تعامل کنیم . استانهای شمالی با همه زیبایی های طبیعی از مدیرانی واقعا نالایق در سالیان متمادی رنج بردند ، از همین جا ازبرخی مدیران دلسوز میخواهم عزیزان اگر واقعا مشق مدیریت نوشته اید حتما میدانید 100% پیشرفت سازمانی به عهده مدیران است واین امری ثابت شده در سالهای اخیر است ومیدانید که برتری اقتصادژاپن نسبت به آمریکا همین یک کلمه است . (مدیریت) . از شما عاجزانه میخواهم پیگیر فراهم آوردن سازوکارهای فرمانداری ویژه باشید . در برخی استانها که فرمانداری ویژه دارند با تفویض بخشی از اختیارات به فرمانداران که معاونین استاندار محسوب میشوند شاهد رونق امور مردم وتسهیل در زندگی مردم بوده ایم ، نشود روزی که مردم عزیز غرب مازندران که انصافا مردمانی خونگرم و مهمان نواز هستند از مازندران عزیز جدا شوند ، اگر این اتفاق بیفتد نمیتوان خرده گرفت چرا که از ضعف مدیریت ارشد استان است.
نا شناس 29 مهر 1389
تقسيم استان مازندران به هر بهانه اي كه صورت پذيرد خيانت به مردم استان است. با نظرات نويسنده مقاله فوق كاملا موافقم. مسئولان استان بايد به غرب استان مازندران توجه بيشتري نمايند و مشكلات آن سامان را با تدبير مرتفع سازند نه با تقسيم و تجزيه.
احمد قرباني 29 مهر 1389
به نظر من منافع مردم مازندران در سايه يكپارچگي سياسي و اقتصادي محقق خواهد شد . اگر قرار باشد با مد نظر قرار دادن گويش و لهجه و زبان هر منطقه به استان تبديل شود هر شهر استان مازندران بايد يك استان باشد.
مراد 29 مهر 1389
برو قشنگ با خودت خلوت ببین این حس ناسیونالیستی که تو بعضی سمنانی ها هم زیاد دیده میشه باعث شده این حرف رو بزنی یا واقعا مصلحتی وجود داره ؟؟!!!!
رضا علياني 29 مهر 1389
ساكنان هوشمند غرب مازندران مطمئن باشند با استان شدن اين منطقه هيچ دردي از آنها دوا نخواهد شد. فقط چند نفر مدير كل و فرماندار و بخشدار و نهايتا استاندا ر و چند معاون بر شمار حقوق بگيران اضافه خواهند شد كه يقينا نونشان تو روغن خواهد بود!! وضع مابقي همان خواهد بود كه امنون است پس اينقدر بر طبل جدايي نكوبيد.
سيد محمد حسيني 29 مهر 1389
آقاي غفاري از روزنامه نگاران خوش فكر استان است كه پرداختن به سوژه هاي داغ و نقد منصفانه ويژگي بارز مطالب ايشان مي باشد اما بايد بگويم امام بايد بگويم تفكر استان شده غرب مازندران ساخته و پرداخته مديراني است كه در مركز استان نشسته اند و آقاي استاندار يكي از همين مديران است!!!
حسین از بهشهر 29 مهر 1389
کل مقاله بالا رو قبولش دارم
نا شناس 30 مهر 1389
سلام خوش تیپ
خیلی آقایی
نظرت در خصوص ازدواج مجدد و سوم چیه
شهسواری 2 آبان 1389
مرحبا بکم- به عربی نوشتم تا مدیران ارشد مرکز استان کمی بفهمند چون اصلا این عزیزان هنوز غرب مازندران را درک نکرده اند- غرب مازندران نگین مازندران است با جدائی غرب از مازندران ساروی ها و بابلی ها باید جامه
سیا ه بپوشند گرچه پرروتر از این حرفا هستند- احسنت بر کوروش خان که حقا سخن از دل ما گفتی- آقا کوروش چراتی چطو شما این درد دل ما را می فهمید ولی مدیران ارشد استان در خواب خرگوشی فرو رفته اند
سام ایران باستان 2 آبان 1389
ما ساکنان غرب مازندران و شرق گیلان، بافت جمعیتی مان اسم دارد به نام دیلمستان، و گویش ما دیلمی (یا گیل ماس) است. سیاست های آن هم با hub منطقه شمال یعنی رشت گره خورده است.
نه ساری.
تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری.
جاودان دریای کاسپین، مادکرانه، پارس.
کنوس کله 2 آبان 1389
خطاب به سایت شمال نیوز : اگه این سایت اسمش شمال نیوزه با نگاه تمام شمالی ها حتی غرب مازندرانی ها نگاه بشه این بابا که حتی قیافه اش به شمالی ها نمی خوره حا شده ناجی مازندران... یا اسم سایت رو بزارین ساری نیوز خودتونو خلاص کنین و ما رو همینطور ........
خبرنگار 2 آبان 1389
همایش بررسی استانی شدن غرب مازندران روز پنجشنبه 6/8/89 ازساعت 30/8 لغایت 11 در مصلی نماز جمعه شهرستان تنکابن برگزار می شود از کوروش خان و همه عزیزان دعوت بعمل میاید. تا رسیدن به نتیجه همواره باجدیت در صحنه خواهیم بود.
نا شناس 2 آبان 1389
احسنت برشما.درود و بدرود کوروش خان.
آشنا 2 آبان 1389
1- در حاشيه خزر و خيج فارس كشورهايي وجود دارد كه مساحت و جمعيت آن به اندازه مازندران است و به تبع آن استانهايي نصف غرب ماندران هم در آن وجود دارد.
2- تا آنجا كه من ميدانم ! آقاي غفاري چراتي روزنامه نگار خوبي است و اگرتنها يكي از حروف نام يا نام خانوادگي ام را بگويم مرا ميشناسد - نه اين كه من خيلي معروفم كه او باهوش است- پس بايد اين عزيز باهوش بداند كه اولا روزنامه بشير قائم به فرد نيست و ثانيا ديگران هم كمي باهوش هستند تااز شكل نوشتار بعضي نظرات نويسنده آن را حدث بزنند!
3- باتو سخن ها ساز خواهم كرد / غم نان اگر بگذارد!
تنکابن 2 آبان 1389
من یک دانشجو هستم / تنکابنی هستم نه خودم نه هیچکدوم از اطرافیانم جزو مدیران ارشد استان است
من خودم شاهدم که دوستانم و مردم عزیز تنکابن چقدر مشتاق به جدایی از مازندران هستند / این احساسات ناسیونالیستی را کنار بگذارید اطفا / با آرزوی استان شدن غرب مازندران به مرکزیت تنکابن
نا شناس 4 آبان 1389
آقاي غفاري مقاله شماراخواندم الحق كه فرزند غيور سوادكوه هستيد سلام برپدرومادر شمامنطقه سوادكوه به داشتن رادمرداني چون شما افتخار مي كند {تاكورشودهركه نتواندديد}جدايي وفاصله گرفتن شمااز روزنامه بشيررابه فال نيك ميگيريم{چراكه قدرگل بلبل شناسد قدرگوهر گوهري}والسلام ايام عزت مستدام باد
نا شناس 5 آبان 1389
همانطور یکه مردم و شهروندان عریز ما می دانند موضوع استانی شدن غرب مازندران از جمله خواسته هایی بود که لااقل جمعی از طبقات اجتماعی منطقه غرب مازندران بدنبال آن بوده و هستند. و همچنان خواستار تحقق آن از جانب مسئولین می باشند در همین نشریه نیز بارها وبارها اخبار نشست و نظرات آنان چاپ و گزارش شد. جدای از برخی افراط و تفریط هایی که در برخی دیدگاههای طرفین( موافق و مخالف ) مشاهده میشود. بنظر میرسد امروزه این مسئله با توجه به دامن زدن و میدان داری برخی از چهره های مشکوک و مشوش و معلوم الحال و الماضی در این خصوص ، موضوع از حالت طبیعی و خواسته صرفاّ اجتماعی خارج شده وچاشنی سیاسی و بهانه جویی پیدا کرده است . برخی افراد پیگیر فعلی این موضوع آدم های شریف و بی قصد و غرضند . اما بتازگی افرادی را در این عرصه می بینیم که اغراض سیاسی و وابستگی شان به جریان فتنه 88 و حتی دلبستگی شدید و گرایشات فکریشان به لیبرال دمکاراسی غرب بسی مشهود و آشکار است و شک نباید کرد که این افراد در لوای این موضوع فقط و فقط بدنبال ایجاد بحران و چالش سیاسی در منطقه و استانند و جز مطامع سیاسی غرض و مرض دیگری ندارند. ما در کارنامه این افراد در موضعگیری و در برخورد با برخی ایستادگیها و مقاومت و حماسه و.. ملت ایران که حتی دشمنان ذاتی و قسم خورده ما نیز زبان اعتراف به عظمت و صلابت ملت و نظام ما گشوده اند اموری را مشاهده وملاحظه می کنیم که حتی در پرونده بیگانگان هم نمی بینیم . دریغ از اینان از بیان سطری، کلمه ای در تمجید و سپاس و تجلیل و... از ارزشها و دستاوردهای ملت و نظام ، چطور میشود که در قبال حجم زیادی از عظمت و فداکاری وپیشرفت و افتخار ملت و نظام کمترین توجه و واکنشی را از این افراد نمی بینیم اما ناگهان و پس از طی یکدوره اغما و بیهوشی سیاسی نشأت گرفته از زمین گیر و به گل نشستن فتنه88 ، از باب دلسوزی برای مردم و با گفتار و نوشتار سخیف و ریاکارنه خود و با شدّت وحدّت تمام به طرفدار ی از موضوع استانی شدن می پردازند . همه بدانند این افراد عقبه جریان فتنه و غرب اند و با مستمسک قرار دادن موضوع استانی شدن در حقیقت هدفی جز ایراز وجود واحیای خود و فتنه گران ندارند . و مردم و برخی افراد غافل نیز متوجه باشند فریب ظاهر امر و به به و چه چه اینان نخورده و آب به آسیاب دشمنان دین وملت ایران نریزند. و اساساً طرح چنین موضوعاتی در فضای کنونی با وجود بسته شدن قطعی فایل اعلام و تشکیل استان جدید دیگری در دولت( بنا برگفته رئیس نهاد ریاست جمهوری که از قضا خود فرزند خطه غرب مازندران است ) و همچنین اعلام فرماندار ویژه که هنوز در مراحل اولیه آن درجا می زند و دهها مسئله درجه اول و دوم و سوم و... موجود و فعلی در منطقه غرب طرح موضوعاتی اینچنینی هیچ توجیه عقلی و منطقی ندارد و اگر هم قرار است مباحثی از این دست ودر این راستا مطرح شود عقل و خرد حکم میکند در وهله اول به موضوع فرمانداری ویژه سر و سامانی داده شود و انشاءالله در وقت و فضای مناسب و در سایه مدیریت صحیح، دیگر موضوعات را در این زمینه پیگیری نمود. باز در فرصتی دیگر در این بار بیشتر سخن خواهد رفت
قسمت برخي واكنش‌ها در پي يادداشت شماره قبل با واسطه و بي‌واسطه شنيده و مشاهده شد. كه بعضاً ناشي از سوءبرداشت و برخی نيز از روي غرض و مرض و جمعي هم از سر صداقت و دلسوزي انتقاد و گلايه خود را حضوری و تلفنی به بنده اعلام داشتند. البته افراد و تشكل‌هايي نيز كليت بحث را ضروري و مورد قبول دانسته و حقیر را مورد لطف و عنايت خود قرار دادند.جداي از واكنش‌هاي يادشده از باب اداي تكليف و همچنين تشريح و تفصيل بيشتر مسئله مورد بحث ، ناگزير از بيان چند نكته و مطلب در این شماره می باشم.
یکم: نگارنده هرگز قصد تخطئه و توقف كامل و مطلق بحث استاني شدن غرب مازندران را نداشته و در مقامي هم نيستم كه قادر به توقف در اين خصوص باشم. ارتقاء و صعود به مدارج بالاتر در تقسيمات و قوانين كشوري سازوكار خاص خود را دارد كه در صورت حصول شرايط، به طور طبيعي محقق و عينيت خواهد يافت. البته که تلاشهای مردمی نیز مؤثر و دخیل است. اماآنچه كه مهم است و مطلوب است، انتخاب مسير درست و منطقي و ارائه و طرح موضوع با مباني دقيق علمي و كارشناسي توأم با خرد و انديشه و به دور از كلي‌گوئي‌ها و تحريك احساسات و جاروجنجال‌هاي هنجارشكنانه و بي‌محتوا و سبك و فاقد ارزش است. پرهیز از داد و بیداد و هیاهو ها ی جاهلانه در هر امری ناپسند است و نامعقول و به طریق اولی در مسئله استانی شدن اقبح است و نامعقول تر بگفته شاعر:
خدا جو با خدا گو فرق دارد /حقیقت با هیاهو فرق دارد
باید دلایل متقن و پخته ارائه شود و با آمادگی و بستر سازی های مناسب و درخور شأن و مقام و موقعیت موضوع مورد بحث، اقدام به ارائه طرح و پیگیری آن از مجاری قانونی شد. فقط حرف تحویل نشود و صرف شعار نباشد که امری است ناقص و حتی گزاف و بیهوده که:دلایل قوی باید و معنوی/نه رگهای گردن به حجت قوی
دویم: آنچه كه در يادداشت پيشين در باب ورود برخي افراد نااهل و معلوم‌الحال در اين ماجرا هشدار داده شده بود كماكان آن نگراني و هشدار به قوت خود باقي است. چرا كه حتي اگر فرض ورود افراد نااهل و فتنه‌جو را در اين مسئله محتمل بدانيم. باز بنابر قاعده «اذاجاء الاحتمال بطل الاستدلال» ادعا و استدلال كساني كه اساساً منكر هر گونه احتمال فتنه‌گري و ماجراجويي در مانحن فيه می باشند. بر باطل است. در شرایطی که هنوز حال و هواي فتنه هر از چند گاهی در گوشه و كنار كشور قد علم نموده و فتنه گران به بهانه های به ماجراجويي مشغولند. و هنوز که هنوز است در اين كشور مظلوم و رنجديده رسانه‌ها و افرادي را دیده و مشاهده مي‌كنيم كه عليرغم دلايل روشن و آشكار و افشاي چهره‌هاي مزدور و اهداف پليد و نيات شوم هسته‌هاي مركزي فتنه باز تعلق خاطر و ابراز ارادت خود را به نحو پنهان و آشکار به اين جريان نشان داده و عليه دولت و نظام به كارشكني و سم‌پاشي مشغولند .حقيقتاً جاي این نگراني وجود دارد كه برخي با نفوذ خود در این موضوع ، اهداف سياسي فتنه‌گران را بطریقی زيركانه دنبال كنند.لذا با وجود بروز چنين احتمالاتي عقل و دين و هوشياري و بصيرت سياسي حكم مي‌كند از هر جهت مواظب حركات و ورودی و خروجی های این مسئله باشیم .
سیّم : همانطوري كه قبلاً هم ذكر شد عزيزاني كه پيگيري موضوع استاني شدن درمنطقه هستند و از قبل هم در اين زمينه فعاليت داشته و دارند نوعاً انسان‌هاي شريف و صادق و درستكارند. از جمله دبير محترم ستاد كه اظهار گلايه و انتقاد ايشان نيز در همين شماره به چاپ رسيده است، اما احساس و برداشت نگارنده بر اين است كه به تازگي چهره و يا چهره‌هايي جديد ی را در این عرصه مشاهده و ملاحظه مي‌كنیم كه با وجود سوابق و لواحق مشکوک شان ، ورود اینگونه افراد به این عرصه ها جاي تأمل و تحقيق فراوان دارد. اگر چه به ظاهرچهره ای دلسوزانه و روشنفکری و همراهی نیز از خود بروز و اظهار نمایند چرا که: اي بسا ابليس آدم روي هست / پس به هر دستي نشايد داد دست
اين يك اصل و حقيقتي كه با دستمال كثيف نمي‌توان و نمي‌شود به پاك كردن پنجره‌ و يا هر چيز دیگری اقدام كرد.آدم‌هاي ناپاك و آلوده هرگز نمي‌توانند منادي پاكي و تميزي باشند.
ذات نايافته از هستي بخش / كي تواند كه شود هستي بخش
توقع يكرنگي از آدم دورو ومنافق و راستگویی از شخص دروغگو همانند توقع شيريني از نمك است که امري مضحک و نابخردانه است . در مباني ديني و معرفتي ما نيز جايي نداريم كه هدف وسيله را توجيه كند. لذا چنانچه احراز و اثبات شود. افرادي ماهيت و هويت‌ مشكوك و منحوسی دارند. بیدرنگ باید طرد و رانده شوند. شرح مطلب در اینباره را بیش از این ضروری نمی دانم كه گفته اند : العاقل يكفيه بالاشاره.
چهارم : نگارنده در قضيه استاني شدن عقیده بر این است كه اين پروژه در مقام ایده و نظر همواره جای طرح و بحث را داشته و دارد نه تنها در منطقه ما بلکه در جاهای دیگر کشورمان هم ، طرح چنین ایده ها و نظراتی با ذکر دلایل واضح و روشن و منطقی و داشتن بستر و استعداد و بدون هر گونه التهاب آفرینی های کاذب فی نفسه آزاد و بلا اشکال است . ولی معتقدم در شرايط فعلي با اعلام و استقرار فرمانداري ويژه كه هنوز قدم اول آن را به درستي طي نكرديم و حتي در تعريف وشرح الاسم آن هم اتفاق نظر و قانونمندي وجود ندارد. تا چه رسد به رسم و بسط آن ،به نظر مي‌رسد طرح موضوع استاني شدن در مقطع فعلي بدون توجه به مسئله فرمانداري ويژه و استقرار كامل الزامات و ملزومات آن كاري نپخته و خام و بي‌اثر است.در مقام تمثيل كه شفاهاً هم به بعضی دوستان ومنتقدين عرض كردم .گفتم اين كار به مثابه آن است كه به شخصی مجوز ساخت دوطبقه داده شده باشد ولي آن شخص هنوز نقشه و كلنگي نزده به شهرداري مراجعه كند. و بدون اعتبار و احراز شرايط درخواست مجوز ده طبقه را داشته باشد. بديهي است كه جنس چنین درخواستي بهیچ وجه معقول و منطقي نيست. در قضيه استاني‌شدن هم ميبايست اول تكليف فرمانداري ويژه مشخص شود الزامات و ظرفيت و مطالبات بسياري در این زمینه وجود دارد كه هنوز هيچ چيزي حاصل نشده و هیچ برنامه‌اي هم در اینخصوص تهيه و تدوين نشده است. لذا نبايد توقع داشته باشيم هنوز که غوره نشده آهنگ مويز شدن داشته باشیم .بايد اين مرحله و پروسه و ديگر مراحل مورد نظر و نیاز را بدرستي و عميقاً طي كنيم و پس از آن در غايت و نهايت پروژه استاني‌شدن را در دستور كار قرار دهيم. در مقطع فعلي شايسته‌تر آنست كه افكار و انديشه‌ها و انرژي ها صرف موضوع فرماندار ويژه‌شود.و ماحصل كار و نظرات و پيشنهادات در قالب يك پكيج و برنامه علمي و مدون به مقامات ذيربط ارائه ودر جهت حصول آن نيز اصرار و اهتمام تمام معمول گردد. تا به نتايج دلخواه و مطلوب رسيد لذ ا تا چنين تلاشهايي در اولويت قرار نگيرد پرداختن به ديگر مسايل وجه معقول و مقبولی ندارد.
پنجم: نكته آخر اينكه هر آنچه كه مي‌گوئيم و مي‌نويسيم صرفاً خاستگاه الهي و آرمانی و ولایی دارد و هيچ نوع وابستگي سياسي و جناحي و انگيزه‌هاي غيرديني و امثالهم هرگز مد نظر نبوده و نيست.قصد و نيت خيرخواهي است . خواه افراد ی بپذيرند يا كه نپذيرند خود مختارند و آزاد (لكم دينكم ولي الدين) ، عجالتاً به همین مقدار بسنده می کنم هر چند بازناگفته‌هايي باقي ماند که در صورت لزوم در آينده بدان پرداخته خواهد شد. و الله عواقب امورنا خيرا/ والسلام.
امین 5 آبان 1389
بنده یکی از اهالی غرب مازندران دو سال در یکی از ادارات کل ساری مشغول کار بودم. کاش شما و دیگر مرکز استان نشینهای به اصطلاح وحدت طلب مازندرانی میدیدی و یا حداقل می توانستید ببینید که طول این سالها چه اجحافی در حق مردم غرب مازندران از جهات گوناگون شده است. بارها لفظ "غریبه" را از همین مردم یکدل و یکرنگ شما شنیده ام . تبعیض در خدمت رسانی و اختصاص بودجه و ... پیشکش.
نا شناس 5 آبان 1389
سالهاست اهالی غرب مازندران از بی مهری های مرکز نشین نان مازندران می نالند . تقسیم نا عادلانه اعتبارات وبودجه های مختلف- بی تفاوتی و بی اعتناعی نسبت به آرای رجال سیاسی و امامان جمعه در عزل ونصب فرمانداران و مدیران -- عدم گزینش مدیر بومی در سمت های حساس دولتی ونظامی وانتظامی -- دوری راه و بعد مسافت غرب مازندران ازجمله رامسر و تنکابن نسبت به ساری و میزان تلفات انسانی که به قصد کار اداری مجبورند به مرکز استان عزیمت کنند و.... ازجمله علتهای مردم غرب مازندران جهت جدایی از شرق مازندران می باشد به هرحال این قضیه آتش زیر خاکستر است روزی دامن کسانی را می گیرد که در ساری و بابل وقایم شهر در کار مردم غرب مازندران سنگ اندازی می کنند . ایجاد استان جدید در غرب مازندران نیازمند عزم اساسی وجدی مدیران این خطه در دولت می باشد که می توانند همگام با نمایندگان ملت در شهرستانهای غرب مازندران نقش آفرینی کنند . رحیم مشایی رفیق شفیق رامسری رییس جمهوری - دکتر شیخ الاسلامی وزیرکجوری کارو امور اجتماعی -- سردار رویانیان دلاور مرد کجوری و نوشهری مشاور رییس جمهوری -- دکتر حسینی وزیر تنکابنی امور اقتصاد و دارایی - مهندس پوستین دوز مدیر عامل مرزن آبادی وچالوسی گروه خودروسازی سایپا-- دکتر آل حبیب معاون چالوسی دکتر محمد خزایی نماینده دایم ایران در سازمان ملل-- حسن رنگرز جهان پهلوان نوشهری مشاور جوانان دکتر سعید لو معاون رییس جمهوری- دکتر حجت اله ایو بی رایزن سابق فرهنگی ایران در فرانسه اهل چالوس وبسیار چهره های مطرح می توانند گام بلندی در این رابطه بردارند . به امید برقراری استان جدید در غرب مازندران ----
ali 5 آبان 1389

نمیدانم این عالیجناب نظر دهنده سی وسه سطری از کدام جنس استو از کجاست که این چنین مغرضانه و بیربط ,,,,,را به شقیقه ربط میده ومثل جلادها وغاصبینو ظالمین,هرکه را که بر اوست را خسم میپندارد و چون مستقیمآ توان قتل وی را ندارد .در کمینش مینشیند تا انگهای ترد از تفکر حاکم را به وی وارد کند.اخه ادم حسابی .کدام بحران کدام چالش؟ قبل از اینکه شما جوجه اصولگراها سر از تخم در بیارین وحداقل در دور اول به اقای خاتمی رای بدین و شاید خدانکرده حزب باد بشین ویا اینکه از ترس حفظ مقام رابطه ای خودتون دست به قلع و قمع بزنیدو و و و .موضوع ساز جدایی استان مطرح بوده وادامه دارد.لذا جنابعالی به وابستگی غرب و مطامع سیاسی ربط میدی و خدا کنه که مسئولیتی در این نظام نداشته باشی ,که اگر قدرت داشتی همه غیر خودیها را توی دریا غرف میکردی (به مثال معروف که میگن خدا خر را شناخت و بهش شاخ نداد).چون از ادبیات انتقادی بی بهره و بسیار بی ادبی و ابروی سایر عزیزان اصولگرا که در بدنه وخارج نظا م که در حال خدمات رسانی هستند را هم بردی که میگوئی جز مطامع شخصی غرض و مرضی ندارند.چونکه شاید بالغ بر 98 درصد غرب مازندرانیها ,دانسته یا ندانسته از عوقب ان ,بدین مقوله راضیند وشما در یک رسانه به همه تهمت زده و اهانت میکنی.انچنان از موضعگیریهایشان کفتی واز بی ارزش کردن حماسه ها که انگاری یک لشگر خسم و کافر جلوت لشکر کشیدن .نمیدانم ,شاید منتظر این فرصت بودی که دق ودلی خودتو خالی کنی واینچنین متعصب وافراطی بودنتو (تنکر طالبانی)به رخ بکشی.یک متعصب وشستشوی مغزی داده شده ,به خود نارنجک بسته و میان جمعیت شیعه میرود وتو هم این چنین شمشیر از رو بسته ای و هردو نفر شما به این تفکر که هدفتان مقدس است ,مدعی راه بهشتید.ویا شاید منظور ازاین تاخت وتاز نابخردانه ,یک یا دو نفر باشند که یا براتون شاخو شونه کشیدن و یا در جائی بازیت نگرفتن ویا جاتو تنگ کرده بودند ویا ممکنه که بخوان جاتو بگیرن که شما برقلب لشکری یورش بردی که برای شما صف ارایی نکردند.وشاید اصلآ(دور از جون )منو تو به چشمشون نمی اییم و ما را نمیبینند..میخوام یک گپ دوستانه با شما و سایر هم فکراتون بزنم.ایا من و شما تا قبل از مطرح کردن یا شدن اقای دکتر احمد ی نژاد.قربون صدقه ادوار گذشته حکومتیان(جز بنی صدر که انهم ابتدا بت بودو بعد شکسته شد) نمیرفتیم و براشون هورا و صلوات نمیفرستادیم مگر همه انهایی که امروزمورد هجمه تفکر غیر اصولی دولت قرار گرفتند ,تا دیروز پشت سپر مقدس شهدا وجانبازان و و و قرار نداشتند و صد شکر که ظاهر کردند و ریاکارانه و مذورانه ومنافق گونه خودشون و افکارشونو پشت این سپر مقدس(که ابزاری شده برای رسیدن به قدرت و تامین و امنیت )مخفی نکردند .و نیک میدانی از اینان نباید ترسید.از انان بترسید که منافق و ستون پنجمند وشاید پشت نقاب مسلمانی وپشت سپر مقدس حمایت از خون شهیدانو جانبازان و خانواده محترمشان,چون زالوهایی خود را بر بدنه نظام چسبانده و شیره ملت و مملکت را میمکد وصدایش ممکن است دو فردای دیگر در بیاید.اره عزیز من,فقط صحبت جدایی غرب استان بود که اقا کورشی اظهار نظر کرد وشما انچنان بر وی تاختی که بنده خدا فکر کرد که الانه که بلایی سرش بیارین که در ادامه (به نوعی)فحاشی وتهدیدتان موضوع مقالشو جهتشو عوض کرد .در صورتی که از نظر تقسیمات کشوری اگر به حد مطلوب برسد. وزارت کشور از من و شما اجازه نمیگیرد.و در ادامه با اقا کورش ,محافظه کار سخن کوتاهی دارم.اول اینکه مقاله قشنگی بود و تفرقه افکنی و کوچک شدن استان نیز به جهاتی نظریه زیبایی بود (حالا به مخالف و موافقش کار ندارم که بعضیها کاسه داغتر از اش شده و به به زنندو گاه بر میتابند)هرچند جبهه خاص مخالف یا موافق باهات ندارم.ولیکن زندگی انقدر ارزش نداره که علیرغم میلت بساز دیگران قلم بدست بگیری و با کوچکترین نهیبی راتو کج و عقب نشینی کنی. و اخر اینکه مقاله یا انشاءدیگری بود وشما دیکته نوشتی یا باید وایستی و ازش دفاع کنی.تا وجه رسانه ای خودتو که میگن (چون بنده شناختی ازتون ندارم)از دست ندی.و و و وخاوری
صابر 6 آبان 1389
آقایانی که در اینجا یادداشت گذاشته اید بدانید این حرفهارا سه نسل قبل مردم غرب مازندران هم شنیده اند. ولی نسل جدید این یاوه گوییهارا نمیپذیرند. بهتر است از خود بپرسید چرا گرگان با اینکه از لحاظ فرهنگی و گویشی هیچ تفاوتی با مازندران نمیکند از شما جدا شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا به رییس جمهور در دور دوم سفر استانی اجازه ندادید حتی 1 طرح را در غرب استان افتتاح نمایند؟؟؟؟؟؟؟ حالا میایید و با نام تنکابنی و رامسری یادداشت میگذارید و از مردم غرب مازندران بد میگویید. خود را اصلاح کنید که این بهتر است
نا شناس 6 آبان 1389
آقای غفاری، لطفا یکبار دیگر به نوشته خود مراجعه کنید و به ویژه فرازهای زیر را به دقت بخوانید:
"با عنایت به چنین نگاهی که ریشه در اندیشه های سودجویانه برخی اشخاص دارد متاسفانه این روزها نیز شاهدیم که بعضی از چهره های سیاسی آن سامان که بی تردید تقویت وحدت، همدلی و تلاش جمعی برای ساختن مازندرانی آبادتر را بردوش دارند. بی توجه به همه مسوولیت های خود وحساسیت های موجود، رویای تشکیل استانی جدید را به منظور انتزاع بخش غربی مازندران زمزمه می کنند و آن را یگانه مطالبه و خواسته مردم غرب استان می دانند!" و نیز "حقیقت غیر قابل انکار آن است که آنچه امروزه بعنوان بهانه و دستاویزی برای طرح تشکیل استان جدید در غرب مازندران مطرح گردیده تفکر اشخاصی است که بی توجه به همه ویژگی های مشترک و بنیادین مازندران می کوشند در جهت استیفای منافع شخصی خود عمل نمایند"
انصافا آنچه نوشته اید را می توانید اثبات کنید؟ اگر می توانید بسم الله و گرنه منتظر عواقب آن باشید.
عبدالرحمان 8 آبان 1389
با سلام و ادب
بگذاريد يكككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككككك مازندران واحد زيبا و قوي داشته با شيم تا چند استان كوچك و ضعيف
كه مازندران شهرما ياد باد
محمدرضا بهرامی 8 آبان 1389
دیدگاه من در مورد این مقاله در وبسایتم
puzkhand.blogsky.com
نا شناس 18 آبان 1389
کوروش جان دمت گرم.....دوستان بجای تیکه تیکه کردن استان به فکر آباد کردن استان باشید ........(مهرداد)
مهرداد 18 آبان 1389
کوروش جان دمت گرم.......... دوستان بجای تیکه تیکه کردن استان به فکر آبادی استان باشیم ................ (مهرداد)
ديلمي 3 دي 1389
از آنجائیکه در طول تاریخ از سیاهکل (دیلمان) و رودبار به مرکز سکونتگاه قوم پر افتخار دیلم یاد شده و به دلیل قرابت های فرهنگی و نژادی مردمان شرق گیلان و غرب مازندران (که خود غرب مازندران امروزی در طول تاریخ همواره بخشی از گیلان بزرگ محسوب میشده) خیلی بهتر بود استانی جدید با اتحاد شرق گیلان و غرب مازندران که همسانی فرهنگی قوميتي و زبانی در آن مشهود است شکل گیرد که شاید شاهد تبلور قدرت نمائی مجدد دیلمیان (قوم در خطر نابودی) در سرزمینمان باشیم و یا حداقل مدیریت بخش های غرب مازندران امروزی دوباره به سرزمین اصلیشان یعنی گیلان بازپس داده شود که حداقل برای یک بار هم شده مرزهای سیاسی استانها به درستی با تفکیک قومیتها صورت گیرد که دوباره شاهد بروز مشکلاتی که در تقسیم بندی سیاسی امروز مازندران شاهد هستیم نباشیم.
مهرزاد 1 بهمن 1389
تا رودسر و رودسري وجود دارد و تا منطقه وسيع و مستعد كلاچاي جزء فرمانداري رودسر است و تا همه امكانات استان گيلان فقط و فقط در رشت متمركز است مطمئناً شهري مثل كلاچاي با قدمت بيش از نيم قرن سابقه شهرداري از حداقل امكانات نظير بيمارستان و دانشگاه و هتل و راه و اردوگاه فرهنگي و پارك و... بي بهره خواهد بود و لذا شايد تأسيس استاني جديد در اين بين كمكي به توزيع عادلانه درآمدها و بودجه در اين منطقه باشد.
تنکابنی 7 بهمن 1389
به امید ایجاد استان البرزشمالی در شرق گیلان و غرب مازندران به مرکزیت تنکابن
مهرپویا 27 ارديبهشت 1390
من یه کلاردشتیم و به عنوان کسی که تو غرب استان ساکن هستم تبعیضهای شرق نشینها رو به عینه دیدم جدایی بهترین راه حل برای رهایی از اسارت و بندگی شرقیهای خودخواه و بی انصافه, مستقل شدن حق ماست و تا حقمونو نگیریم بی خیال نمیشیم اینو تو گوشت فرو کن کوروش خان!!!!!
یه گیلک 29 شهريور 1390
شهرهای غرب مازندران از جهت قومی و فرهنگی گیلکند و به گیلان تعلق دارند و دلیل این تبعیض ها هم همین است.این شهرها از آن اول هم جزو گیلان بودند. پس چاره شان اینست که به گیلان باز گردند.
زنده باد سرزمین گیلان از آستارا تا چالوس
پاسخ ها به این نظر
زال نژاد 13 اسفند 1402
حالت خوب نیست. چالوس یعنی کلارستاق. چالوس یعنی کجور. چالوس یعنی رویان و رستمدار. مهاجرانی از گیلان مدعی خاک چالوس هستند بهتره تاریخ رو بخونن یا از بزرگانشون بپرسن!
امانی 8 خرداد 1391
سلام پیشنهاد می دهم نام استان جدید را مازندران غربی بگذارندتا حس ناسیونالیستی مان حفظ شود.
کورش عزیز نگاهی به امکانات شرق و غرب بزنید ببینید چگونه تقسیم بودجه می شود مثلا جاده نور چمستان آمل که مربوط به سفر اول استانی و دولت های قبلی بود هنوز راه به جایی نمی برد در حالی که به جاده امل بابل لاین جدید اضافه میشود راستی جواب خون جوانان و مردمان این جاده توریستی باکیست
نا شناس 18 تير 1391
من سالها در مازندران زندگی کردم و تبعیض زیادی که مازنی ها نسبت به غرب استان دارن از نزدیک و با پوست وگوشت و استخوان حس کردم متاسفانه این یک واقعیتیه
رضا 1 بهمن 1391
من خودم از ساکنان غرب استان مازندران قبلی و درحال حاضر بیشترر متمایل به مازندران مرکزی هستم
آقای خبرنگار چطور جدایی گلستان رو درایت و جدایی غرب استان رو حماقت میدونی؟
چطور به خودت اجازه میدبی که درمقام یه کارشناس نظر بدی
اگه ساکن غرب استان بودی باز هم اینطوری قلم میزدی؟
اصلا چرا ساری باید مرکز استان باشه درحالی که متمایل به شرقی ترین نقطه استانه؟
چرا صدا و سیمای استان همش شده لهجه شرقی؟
چرا مسولین استان همشون از دیار شماست؟
قلب تپنده استان مازندران غرب این استان است. جاذبه گردشگری، توریستی، طبیعت زیبا،...............
مارندران در جذب گردشگر رتبه یک درکشور رو هر ساله به خودش اختصاص میده این هم به واسطه چند شهر ستان زیبای غرب استانه.
چرا تو لیگ های ورزشی استان مخصوصا فوتبال حق تیم های غربی پایمال میشه؟
شعور مردم ما بالاست
نا شناس 25 تير 1392
به مطالب این مقاله میگویند جفنگیات غیرعلمی و بی ربط و بی اساس
نا شناس 25 تير 1392
مگر آذربایجان شرقی و غربی تمایز یا اختلاف قومی دارند؟ چرا پرت و پلا مینویسید؟!
نا شناس 25 تير 1392
آقای غفاری چرتی خودت فهمیدی چی گفتی؟!
alish 26 دي 1393
تمامی مشکلات پیش آمده حاصل بی لیاقتی مدیران استان هست. مطمئنا مردم غرب استان حق دارن ولی بی توحهی مسئولین باعث بی مهری غرب استانی ها نسبت به مازندران شود. مطمئنا با تفکیک دردی از غرب استان دوا نمی شود.برای من که ساکن قائمشهر هستم حنی شنیدن جدا شدن غرب و شرق استان هم دردناکه چه برسه به ... (خدا رحم کنه)
alish 26 دي 1393
تمامی مشکلات پیش آمده حاصل بی لیاقتی مدیران استان هست. مطمئنا مردم غرب استان حق دارن ولی بی توحهی مسئولین باعث بی مهری غرب استانی ها نسبت به مازندران شود. مطمئنا با تفکیک دردی از غرب استان دوا نمی شود.برای من که ساکن قائمشهر هستم حنی شنیدن جدا شدن غرب و شرق استان هم دردناکه چه برسه به ... (خدا رحم کنه)
akavan 18 مرداد 1394
شما که لالایی می گید اول بیا غرب مازندران ببین چه خبره وقتی ارباب رجوع میاد ساری وقتی بفهمه که طرف غرب مازندان تره براش خورد نمیکنه چقدر باید از دست ساروی ، بابلی و آملی ظلم بکشیم دیگه خسته شدیم
ali 4 آذر 1394
حرف مفت زدی
کنشگرهمیارمحیط وطبیعت ازچالوس 9 آذر 1402
باسلام به ارواح پاک شهدا و خانواده شهدا وایثارگران و جانبازان و آزادگان
و رزمندگان اسلام۸سال دفاع مقدس...وخصوصا احادملت غیور وبزرگ ایران..
لذابنابه گفته ها ونوشته ها که حقیر خوانش نمودم.عزیزان لهجه و گویش وفرهنگ و مسافت گفته اندکه به حق هم بوده است..
ولی گویش چالوس ونوشهری ومرزن ابادی و کجوری و کلاردشتی با گویش بابلی و آملی وساری چندان فرقی نداره...!!
درضمن...باهمت دولت سیزدهم دفتراستانداری غرب مازندران در نوشهرزیبا استقراریافت و مدیرکل انتخاب شدودرآینده استانداری درنمک آبرودچالوس بزرگ که جانمایی شده ودرمجلس اعلام وصول شده ساخته استقرارمی یابدانشاالله.....و همچنیین ایجاد منطقه آزادبا۳نقطه درمازندران و بندرنوشهرگامی مهم بوده و ساخت اتوبان تهران چالوس که درمراحل پایانیست ..و پخش فراوردهای نفتی غرب مازندران چالوس و دانشکاه علوم پزشکی عرب مازندران در تنکابن ....وچنداداره کل درنوشهرزیبا ..باعث شده تا غرب مازندران به استان شدن بسیارنزدیک ترازهمیشه شود..
باتشکرازخبرنگاران و اهالی قلم و فرهیخته و ملت بزرگ ...
زال نژاد 13 اسفند 1402
بزودی استان مازندران غربی به مرکزیت چالوس تشکیل میشه.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 5.115 seconds.